Publicaties

Nuwenhoud, A. (2019). Taal-naar-Keuze. Leerlingen kiezen zelf hun vreemde taal op de middelbare school. In gesprek met Karijn Helsloot. In Tijdschrift Les, jaargang 37, nummer 0. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees).

Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele communicatie in de NT2-les. Bussum: Coutinho.

Nuwenhoud, A. (2018). Inclusief NT2-onderwijs; Hoe kun je dat bevorderen? In Vakwerk 12, pp. 71-88, Amsterdam: BVNT2.

Nuwenhoud, A. (2018). Spreken bij Alfa. Meertalig en analfabeet: Zes tips voor effectief spreekonderwijs aan ANT2-cursisten. In Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 8-11. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees).

Nuwenhoud, A., J. Prins, J. Kurvers & W. Stockmann (2018). Het perspectief van de cursist centraal. Verslag van het 14de LESLLA Symposium. In Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 14-17. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees).

Eggermont, D & A. Nuwenhoud (2018). Bij het afscheid van Bastienne Tholen: 34 jaar Les. Terug- en vooruitblik (interview). In Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 28-30. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees).

Nuwenhoud, A. (2018). De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Verslag van een internationale vakconferentie over taal op de werkvloer in Frankfurt am Main. In Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 0. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees).

Nuwenhoud, A. (2018). Het Rode Boek. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik leren? Het ontstaan van de aanpak van het Rode Boek. In Galema, K, Jong, N. de & M. Borgesius (red.) Professionalisering in het devies. Bastienne Tholen & Les: 34 jaar een onafscheidelijk duo, pp. 46-49. Amsterdam: Boom. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2018). L’approccio di My Plan. Coaching paritario per addetti alle pulizie immigrati nei Paesi Bassi. In Braddell, A. & M. Grünhage-Monetti (ed). (2018) Lingua e lavoro. I Quaderni della Ricerca 40 (pp. 226-240). Torino: Loescher Editore. Click here for the English version.

Nuwenhoud, A. (2018). Language for Work. Een snelstartgids voor het ondersteunen van werkgerichte taalontwikkeling. In Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 206, pp. 12-14. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2018) Docentenhandleiding Zelfgestuurd leren met de Mijn Plan-aanpak. Amsterdam: in eigen beheer. Op aanvraag verkrijgbaar.

Nuwenhoud, A. (2018) Docentenhandleiding Het Rode Boek. Amsterdam: in eigen beheer. Op aanvraag verkrijgbaar.

Nuwenhoud, A. (2017). My Plan: Coaching for LESLLA learners in the Netherlands. In Sosiński, M. (ed). (2017). Literacy Education and Second Language Learning by Adults: Research, Policy and Practice (pp. 175-184). Granada: Editorial Universidad de Granada.

Nuwenhoud, A. (2017). Het Language for Work-netwerk: Kennis over werkgerichte tweedetaalverwerving delen en vergroten. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2017). Professionaliseren vanuit de leerkracht als persoon. Onderzoek naar het perspectief van de NT2-leerkracht. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2017). Inburgeringsonderwijs voor volwassenen nader beschouwd. Remediaal, jaargang 17, nummer 1.

Nuwenhoud, A. (2017). Inburgering en NT2-onderwijs voor volwassenen: een ervaringsdeskundige aan het woord. Remediaal, jaargang 17, nummer 1.

Nuwenhoud, A. (2016). Ik wilde het heel graag! Succesvolle LESLLA-leerders: cursisten over hun leservaringen I. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2016). Kom terug zodra je wilt. Hoe houd ik mijn cursist gemotiveerd? Deel 2 visie en werkwijze van NedLes. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2016). Granada: Het twaalfde LESLLA Symposium. Deel 1. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0. Lees hier de online versie (alleen toegankelijk voor Les abonnees)

Nuwenhoud, A. (2016). Zelfgestuurd werken aan de kwaliteit van je lessen. Over een pilot docentencoaching. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0. Lees hier de online versie  en hier de English version

Nuwenhoud, A. (2015). The Red Book: a context based portfolio for non-literate immigrant language learners. In Craats, van de, I., J. Kurvers & R. van Hout 9 (Red.) (2015). Adult Literacy, Second Language and Cognition (pp. 215-233). Nijmegen: Centre for Language Studies (CLS). Lees hier de online versie

Nuwenhoud, A. (2009). Cultuur en Opvoeding: overzichtsstudie naar allochtone ouders en hun kinderen (recensie) Remediaal, tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3.

Nuwenhoud, A. (2009). Ouderbetrokkenheid in de Inburgeringscursus: samenwerking met het voortgezet onderwijs? Remediaal, tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3.

Kaars Sijpesteijn, B. & A. Nuwenhoud (2003). Catalogus Infonedwerk: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Anderstaligen, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.

Bolle, T., & Nuwenhoud, A. (2001). Catalogus Infonedwerk 2000: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Anderstaligen, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.